Klub Mistrzów
Rok 2017 r. przyniósł Automobilklubowi Kieleckiemu wiele sportowych sukcesów. Jak co sezon, kierowcy znani z treningów na obiekcie w Miedzianej Górze i z Kryterium „Superoes” nazywanego ze względu na mocną obsadę „Mistrzostwami Świata Toru Kielce” podbijali tory i trasy Mistrzostw Polski.
Robert Mazurkiewicz
Mistrz Polski OPONEO Rallycross (MPRC) 2017 w klasie SuperNational S2000 oraz Wicemistrz Polski OPONEO Rallycross 2017 w grupie SuperNational
Po wywalczeniu Mistrzostwa Polski GSMP 2016 w klasie N-2000 samochodów
zamkniętych Kategorii I i II Robert Mazurkiewicz pokazał wszechstronność, zdobywając puchary w dyscyplinie, w której liczy się walka „drzwi w drzwi”- w Rallycrossie. I to jako zawodnik odkrywający tę dyscyplinę na nowo dla Automobilklubu Kieleckiego. Chętnie sprawdzający się w różnych warunkach kierowca swoje największe zwycięstwa odnosi w Hondach Civic VII Type-R przygotowywanych przez Jusiak Performance.
Hondy mocno zapisały się w historii sportowego rozwoju Roberta. Wiele doświadczeń zdobył on za kierownicą Civica piątej generacji. Kilka Superoesów przejechał też bardzo charakterystyczną Hondą Integrą.
W początkach swej sportowej drogi urodzony 1 maja 1981 r. zawodnik jeździł Fiatem Uno, którym zdobył I miejsce w klasyfikacji sezonu w Klasie I w Kryterium Toru Kielce „Superoes” 2007. Był to początek pasma sukcesów w imprezach przeznaczonych dla amatorów organizowanych na Torze Kielce, na Torze Radom i na nieistniejącym już obiekcie w Lublinie. Robert jest wychowankiem Automobilklubu Kieleckiego, który swoje umiejętności zawdzięcza głównie treningom na torze w Miedzianej Górze.
Jego sportowe plany na kolejny sezon są jeszcze kwestią wyboru między rallycrossem i Wyścigowymi Samochodowymi Mistrzostwami Polski.
Największe pozamotoryzacyjne hobby Roberta to podróżowanie.
Ryszard Żyszczyński
Mistrz Polski w GÓRSKICH SAMOCHODOWYCH MISTRZOSTWACH POLSKI 2017 w klasie E-I+2000 (4x2) samochodów zamkniętych Kategorii I i II
Urodzony 6 lutego 1958 r. Ryszard Żyszczyński pierwsze doświadczenia w sporcie motorowym zdobywał jako dwudziestolatek, za kierownicami Fiatów 126p i 132. Uzyskał wtedy licencję rajdową. Sportową aktywność przerwał po wypadku drogowym, niezwiązanym ze startami.
Do rywalizacji wrócił, mając już wyrobioną pozycję w biznesie motoryzacyjnym. W 2011 roku spróbował swych sił w wyścigach torowych, by w kolejnym sezonie przejść do wyścigów górskich i stać się wręcz „etatowym” zdobywcą tytułu Mistrza Polski w klasach przeznaczonych dla kierowców tylnonapędowych aut turystycznych. Zaczęło się od pierwszego miejsca w klasyfikacji końcowej klasy OPEN RWD + 2000 w 2012 r. Rok później Ryszard Żyszczynski również stanął na najwyższym stopniu podium klasy OPEN+2000 RWD. W 2014 r. klasa, w której wywalczył tytuł Mistrza Polski nosiła nazwę E1+2000 RWD a w E1/RWD-3500.
W 2018 r. Ryszard Żyszczyński planuje walczyć o kolejne Mistrzostwo Polski w GSMP. Jego głównym hobby pozostają samochody- coraz szybsze i lepsze. Jak mówi, lubi poprawić osiągi nawet w aucie, które dopiero wyjechało z salonu, by uczynić je jedynym w swoim rodzaju.
Jerzy Nowakowski
Mistrz Polski w GÓRSKICH SAMOCHODOWYCH MISTRZOSTWACH POLSKI 2017 w kategorii C2 historycznych samochodów turystycznych oraz Mistrz Polski GSMP 2017 w klasie C2-B5 historycznych samochodów turystycznych
Jerzy Nowakowski wyróżnia się umiejętnością podejmowania odważnych decyzji. Chodzi zarówno o wybór samochodu używanego do walki na wyścigowych trasach- nietuzinkowe BMW 2002ti, jak i o plany startów, obejmujące imprezy polskie i zagraniczne. Urodzony 25 czerwca 1981 r. zawodnik pierwsze doświadczenia zdobywał w 2001 r. w Fiacie Cinquecento na trasie Rajdu Imielin będącego rundą Pucharu PZM. Dwa lata później rywalizował już w Mistrzostwach Słowacji jako kierowca Škody Felicii. Kupione do codziennej jazdy BMW E30 318is stało się dla niego inspiracją, by także w sporcie sięgnąć po tylnonapędowe pojazdy bawarskiej marki. W 2006 roku za kierownicą tegoż E30 Jerzy Nowakowski zdobył wicemistrzostwo Polski w klasie HS – 2000 i w Grupie HS – samochodów historycznych. Później sięgnął po mocniejsze auto- E36 M3, jednak niemal seryjny egzemplarz nie pozwalał mu rywalizować o czołowe lokaty. Kupione w 2010 r. BMW 1502 przerobione na 2002ti otworzyło nowy rozdział w historii startów Jerzego. W 2012 r. zostało przetestowane w amatorskich imprezach, by w 2013 r. pomóc w zdobyciu Mistrzostwa Polski w grupie HS/I w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski. Jerzy Nowakowski wywalczył pierwsze miejsce w tej klasyfikacji także w 2014 r., ale z uwagi na zbyt małą liczbę startujących w sezonie tym nie przyznano tytułu Mistrza Polski. W kolejnym roku zawodnik podjął się wyzwania, jakim było reprezentowanie Polski w FIA Historic Hill Climb Championship. Zwyciężając w trzech rundach (dwóch na Słowacji i jednej w Słowenii) zdobył Wicemistrzostwo Europy w sezonie 2015 w Kategorii 2 oraz tytuł drugiego wicemistrza w Kategorii 2 w FIA CEZ (Central European Zone) Trophy. Sezon 2016 był dla niego mieszanką doświadczeń w Mistrzostwach Europy i w GSMP.
Po zdobyciu w 2017 r. Mistrzostwa Polski, Jerzy domyka budżet na nowy sezon. Gdy mu się to uda, podejmie decyzję co do planu startów. Wiadomo tylko, że nadal będą to wyścigi górskie ale … kto wie, czy tylko w Polsce?
Piotr Ostrowski
Mistrz Polski w GÓRSKICH SAMOCHODOWYCH MISTRZOSTWACH POLSKI 2017 w grupie A samochodów zamkniętych Kategorii I i II
Piotr Ostrowski to legenda kieleckich Superoesów, ale także zwycięzca klasyfikacji „Gość” w Rajdzie Żubrów i kilkukrotny Mistrz Polski w Wyścigach Górskich. Urodzony 21 kwietnia 1972 r. kierowca swoje pierwsze Mistrzostwo Polski wywalczył za sterami BMW E36 M3 w sezonie 2012 Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski w grupie HS/Z. Sukces ten powtórzył w 2013 i 2014 r. Od 2015 r. startuje w Mitsubishi Lancerze EVO VIII. W pierwszym sezonie jazdy tym autem był najszybszy w Grupie A, lecz pierwsze miejsce nie było nagradzane mistrzostwem Polski. Dwukrotnie stanął wtedy na podium klasyfikacji generalnej (był trzeci w IV rundzie w Siennej i XIV rundzie w Sopocie). Rezultat ten nieznacznie poprawił w 2016 r. Wystartował tylko cztery razy- zaliczył dwie rundy w Sopocie i dwie w Korczynie (w XII rundzie w Sopocie wywalczył trzecią lokatę, a w XIV rundzie w Korczynie – drugą). W grupie A wygrał we wszystkich czterech startach. W 2017 r. uczestniczył już w całym cyklu, zdobywając mistrzostwo w grupie A. Sezon 2018 ma być dla niego zamknięciem etapu startów Lancerem Evo VIII w grupie A. Później zamierza szukać nowych wyzwań, być może nadal w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski.
W nadchodzącym roku obok wyścigów górskich planuje zaliczyć kilka rund lub cały sezon w rajdach okręgowych za kierownicą auta z przednim napędem, prawdopodobnie Citroena Saxo. Chce też pojechać we wszystkich kieleckich Superoesach, które nie będą kolidowały z tymi imprezami.
Mariusz Biały
Wicemistrz Polski w GÓRSKICH SAMOCHODOWYCH MISTRZOSTWACH POLSKI 2017 w klasie E0-2000 samochodów zamkniętych Kategorii I i II
Urodzony 3 marca 1973 r. Mariusz Biały, podobnie jak Jerzy Nowakowski korzysta z charakterystycznego modelu BMW. W przypadku tegorocznego wicemistrza Polski w klasie E0 - 2000 samochodów zamkniętych Kategorii I i II GSMP cechy decydujące o wyjątkowości samochodu nie są widoczne na zewnątrz, a ukryte w komorze silnika. BMW E30 to druga, dość często jeszcze spotykana generacja popularnej serii 3, ale wersja 320is zwana „Włoską Emką” to już swego rodzaju motoryzacyjna egzotyka. Powstała ona na skutek dostosowania legendarnego M3 do przepisów podatkowych Włoch oraz Portugalii i była sprzedawana tylko w tych krajach. Egzemplarz należący do Mariusza- czarny samochód z pakietem stylizacyjnym M Technik II, zadebiutował wraz ze swym kierowcą w Kryterium Toru Kielce „Superoes” w 2007 roku. Jak powiada dyrektor rozgrywanych w Miedzianej Górze zawodów Marcin Wołczyński, „kto poradzi sobie na Mistrzostwach Świata Toru Kielce, poradzi sobie wszędzie”. Nie dziwi zatem fakt, że i Mariusz na swej stronie mariuszbialy.pl nazywa Superoes „jednymi z najlepiej obsadzonych zawodów «amatorskich» w kraju”.
Od chwili debiutu kierowca pracował nie tylko nad doskonaleniem swej techniki jazdy, ale też nad umiejętnościami z dziedziny mechaniki. Z pomocą przyjaciół przeniósł podzespoły „Włoskiej Emki” do nowej, białej karoserii i zbudował profesjonalną wyścigówkę. W 2016 r. wywalczył trzecią lokatę w klasyfikacji sezonu w klasie E0/PL-2000 samochodów zamkniętych Kategorii I i II, odnosząc dwa zwycięstwa w zawodach rozgrywanych w Limanowej (VII i VIII runda). Teraz uplasował się o stopień wyżej.
W kolejnym sezonie planuje kontynuować walkę w grupie E0, by sięgnąć po tytuł mistrza przy pomocy dotychczasowego auta z trochę wzmocnionym silnikiem. Możliwe są też inne scenariusze, ponieważ wraz z przyjaciółmi kończy prace nad budową i opanowaniem BMW E46 M3. Innym rozwiązaniem, branym pod uwagę przez Mariusza, jest zmiana silnika w ulubionym E30 na nowszą jednostkę z z linii M Power (czyli motor o symbolu zaczynającym się od S), ale jest to raczej szalony plan na 2019 rok.
Jarosław Adamiak
Wicemistrz Polski w GÓRSKICH SAMOCHODOWYCH MISTRZOSTWACH POLSKI 2017 w klasie E-I-2000 samochodów zamkniętych Kategorii I i II
Najmłodszy z reprezentujących Automobilklub Kielecki zawodników, którzy w sezonie 2017 stanęli na podium w klasyfikacji generalnej któregoś z cykli rajdowych lub wyścigowych to Jarosław Adamiak. Urodzony 30.05.1986 kierowca z wykształcenia jest finansistą. Wywalczona przez niego w tym sezonie druga lokata w klasie E-I-2000 samochodów zamkniętych Kategorii I i II to efekt stopniowego rozwoju. Jeżdżący Hondą Civic zawodnik doświadczenie zdobywał w kieleckich Superoesach. W GSMP debiutował w sezonie 2015 zajmując dwukrotnie trzecie miejsce w klasie E-I-2000 w rundach odbywających się w Korczynie (XIII i XIV). Zaowocowało to piątym miejscem w klasyfikacji generalnej. Na zakończenie sezonu 2016 stanął już na najniższym stopniu podium, by w 2017 r. wspiąć się o krok wyżej.
Oprócz jazdy samochodem, jego hobby to sport, kino i podróże. W sezonie 2018 planuje nadal rywalizować w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski.
Andrzej Szczodrak fot. autor