Automobilklub Kielecki

Automobilklub
Kielecki

Jesteśmy z Wami
od 1936 roku

II Runda Kryterium Toru Kielce „Superoes” 2018- Więcej niż Ascari

Lutowa runda Kryterium Toru Kielce „Superoes” została rozegrana 24 dnia tego miesiąca. Ok. 80 zawodników mierzyło się w warunkach, które świetnie opisał Robert Mazurkiewicz: „Czy na Torze Kielce może być jednocześnie Rajd Monte Carlo oraz Rajd Szwecji ? No, oczywiście, że tak!”.

Trzeba przyznać, że o ile w Hiszpanii istnieje Tor Ascari, na którym połączono najbardziej znane zakręty z obiektów wyścigowych całego świata, na celowe mieszanie warunków atmosferycznych nie wpadł jeszcze nikt. Nawet organizatorzy Kryterium Toru Kielce. Jednak nawet bez ludzkiej ingerencji zmienna pogoda stała się znakomitą przyprawą dla Superoesu będącego frajdą dla uczestników i świetnym widowiskiem dla oglądających. W czasie zapoznania z trasą można było zauważyć i odczuć oblodzenie kilku fragmentów toru. Z lodem zmagają się często uczestnicy Rajdu Monte Carlo. Padający w trakcie zawodów śnieg kojarzył się z kolei ze Szwecją. Różnica była jednak taka, że mimo ośnieżonych tras, rajd w kraju Trzech Koron jest szybszy niż rundy asfaltowe i szutrowe. Zwłaszcza przy kolcowanych oponach dających kierowcom jeszcze większe możliwości.
Tymczasem na Torze Kielce zdarza się, że niemogący znaleźć odpowiedniego ogumienia w dobrej cenie zawodnicy i zawodniczki wyruszają na oblodzoną i zaśnieżoną trasę na oponach, których parametry są dalekie od najlepszych sportowych "zimówek". W takiej sytuacji trzeba się jednak liczyć z faktem, że na Superoesie można zdobywać wyłącznie puchary za najlepsze czasy, a nie medale za odwagę. Na lutowej rundzie osiągalna była za to inna pozaregulaminowa nagroda- spotkanie z Mistrzem Polski i Mistrzem Europy kategorii ERC2 Wojciechem Chuchałą. Młody a zarazem bardzo doświadczony kierowca, który przybył na Tor Kielce w towarzystwie króla kibiców rajdowych Piotra Gradonia, udzielał rad młodemu Jakubowi Gregule jeżdżącemu Fordem Fiestą. Przed startem trzeciego biegu punktowanego Mistrz Europy odbył też specjalny pozakonkursowy przejazd, którym ucieszył publiczność, zawodników i sędziów.

Termin rundy mieścił się niemal dokładnie między walentynkami a Dniem Kobiet. Tym bardziej cieszyć może liczba uczestniczących pań. Bardzo szybko poprawiająca swoje umiejętności Katarzyna Kęska zajęła 20-te miejsce w „generalce” a w klasyfikacji pań wyprzedziła pięć rywalek. Inną ciekawostką z klasyfikacji generalnej jest fakt, że najszybszy zawodnik z klasy II, Tomasz Sroka uplasował się na 16 miejscu, zostawiając w pobitym polu kierowców Mitsubishi Lancerów oraz Porsche 911 Turbo S. Pierwszą lokatę w klasie I zajął Mirosław Janduła, który okazał się jednocześnie najszybszym kierowcą auta tylnonapędowego. Drugi był zwycięzca klasy „Maluch” Rafał Zygan, a trzeci Igor Jorż. Ten ostatni może się zatem przedstawiać jako Igor „zrobię «Aaaltonena» a i tak stanę na podium” Jorż. W zdobyciu pucharu nie przeszkodził mu bowiem, nazywany na cześć słynnego fińskiego kierowcy „Aaltonenem”, obrót wokół własnej osi.

W klasie II bezpośrednio za wspomnianym już Tomaszem Sroką uplasowali się Kajetan Snopek i Piotr Stokłosa. Klasę III wygrał Adam Wojtunik. Na drugim miejscu, między kierowcą z Jasła a jego przyjacielem i arcy-rywalem Michałem Banasiem, znalazł się Michał Kluziewicz w Citroënie Saxo. Klasę IV zdominowały Subaru Imprezy prowadzone przez Janusza Lelka oraz Grzegorza Korzeniaka. Trzecią lokatę wywalczył Piotr Krzysztoforski w Renault Clio, wygrywając jednocześnie klasę markową tego auta i klasyfikację aut przednionapędowych. Zdobywcy pierwszego i drugiego miejsca w klasie IV nie zmieścili się jednak na podium w klasie Subaru. Tę wygrał Paweł Żeromiński w Legacy. Drugi był Robert Mazurkiewicz a trzeci Arkadiusz Adamów. W klasie Renault Clio obok Piotra Krzysztoforskiego na podium stanęli Filip Wajman i Maciej Watras.

Klasę V wygrał Tomasz Zagórski. Wyprzedził Rafała Szeblę jadącego BMW E46 Compact na podzespołach sportowego modelu M3. Trzeci był Zenon Bigda, który na początku sezonu zamienił Hondę Civic na Renault Mégane. W klasie VI oraz w klasyfikacji generalnej zwyciężył Piotr Ostrowski. Drugie miejsce zajął Paweł Żeromiński a trzecie Robert Mazurkiewicz. Na kolejną rundę „Superoesu” zapraszamy 24 marca.

 

wyniki w generalce
wyniki w klasach

 

Andrzej Szczodrak

fot. autor

Copyright @ 2013 AutomobilKlub Kielce. Wszystkie prawa zastrzeżone